Algemene voorwaarden Lomed Nederland BV
Op al onze verkoopovereenkomsten en overeenkomsten voor het leveren van diensten zijn de navolgende voorwaarden van toepassing.

 

Artikel 1 – Definities

1. Lomed nederland bv: Lomed Nederland B.V., gevestigd te ‘s-Hertogenbosch, KvK-nummer 16059084.
2. Klant: degene met wie Lomed nederland bv een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Lomed nederland bv en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
5. B2B of zorginstellingen

Artikel 2 – Toepasselijkheid

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen,  werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Lomed Nederland B.V.
2. Lomed Nederland B.V. en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Lomed Nederland B.V. en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes

1. Aanbiedingen en offertes van Lomed Nederland B.V. zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Lomed Nederland B.V. en de Klant dit schriftelijk afspreken.
 

Artikel 4 – Aanvaarding

1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Lomed Nederland B.V. de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan
ontlenen.
2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Lomed Nederland B.V. slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
 

Artikel 5 – Prijzen

1. Lomed Nederland B.V. hanteert prijzen in euro’s, exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
2. Lomed Nederland B.V. mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Lomed Nederland B.V. niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
4. De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

 

Artikel 6 – Monsters en modellen

1. Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te
leveren producten met het monster of model overeenstemmen.

 

Artikel 7 – Betalingen en betalingstermijn

1. Lomed Nederland B.V. mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 1 maand na levering hebben voldaan.
3.De betalingstermijnen die Lomed Nederland B.V. hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Lomed Nederland B.V. aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke
hoeft te stellen.
4. Lomed Nederland B.V. mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
5. Consumenten dienen bij afname van producten vooraf te betalen.
 

Artikel 8 – Gevolgen te late betaling

1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Lomed Nederland B.V. de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Lomed Nederland B.V.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Lomed Nederland B.V. zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Lomed Nederland B.V. op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Lomed Nederland B.V. , dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
 

Artikel 9 – Recht van reclame

1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Lomed Nederland B.V. het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
2. Lomed Nederland B.V. maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Lomed Nederland B.V. , tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken.
Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
– het product is gebruikt
– het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast ,of speciaal voor de klant is besteld.
– het een product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding en diverse braces.
– de verzegeling niet intact is, of indien de verpakking geopend en of beschadigd is.
– de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
 
2. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
– op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
– zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
3. De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@lomed.com, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Lomed Nederland B.V., www.Lomed.com.
4. De consument moet het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terugsturen naar Lomed Nederland B.V., bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.

 

Artikel 10 – Vergoeding van bezorgkosten

1. Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Lomed Nederland B.V. heeft geretourneerd, dan zal Lomed Nederland B.V. eventuele door de consument binnen 14 dagen
na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen uitgezonderd verzendkosten.
 

Artikel 11 – Vergoeding retourkosten

1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de Klant de kosten daarvoor.
 

Artikel 12 – Opschortingsrecht

1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
 

Artikel 13 – Retentierecht

1. Lomed Nederland B.V. kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Lomed Nederland B.V. heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Lomed Nederland B.V.
3. Lomed Nederland B.V. is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
 

Artikel 14 – Verrekening

1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Lomed Nederland B.V. te verrekenen met een vordering op Lomed Nederland B.V.
 

Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud

1. Lomed Nederland bv blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Lomed Nederland B.V. met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen
vanwege het tekortschieten in de nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1 kan Lomed Nederland B.V gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
4. Wanneer Lomed Nederland B.V. gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Lomed Nederland B.V. van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
 

Artikel 16 – Levering

1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
2. Levering vindt plaats bij Lomed Nederland B.V. , tenzij anders wordt afgesproken.
3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Lomed Nederland bv zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Lomed Nederland B.V kan tegenwerpen.
 

Artikel 17 – Levertijd

1. De levertijden van Lomed Nederland B.V zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
2. De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan Lomed Nederland B.V. door Lomed Nederland B.V. schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.
3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Lomed Nederland B.V. later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Lomed Nederland B.V. niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Lomed Nederland B.V. iets anders hebben afgesproken.
 

Artikel 18 – Feitelijke levering

1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
 

Artikel 19 – Transportkosten

1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Lomed Nederland B.V. schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
 

Artikel 20 – Verpakking en verzending

1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan
kan hij Lomed Nederland B.V. niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Lomed Nederland B.V. Doet de Klant dit niet,dan kan hij Lomed Nederland B.V. niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
 
 

Artikel 21 – Bewaring

1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor
rekening van de Klant.
 

Artikel 22 – Garantie

1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
2. De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage
– voor schade ontstaan door ongevallen
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen
partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.

 

Artikel 23 – Ruilen

1. De Klant mag een gekocht artikel ruilen. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
– ruilen vindt plaats binnen 14 dagen na aankoop waarbij de Klant de originele factuur kan laten zien
– het product wordt teruggebracht in de originele onbeschadigde verpakking
– het product is nog niet gebruikt
 
2. Afgeprijsde artikelen, datum gerelateerde producten en op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de Klant aangepaste artikelen en medische producten kunnen niet worden geruild.
 

Artikel 24 – Vrijwaring

1. De Klant vrijwaart Lomed Nederland B.V. tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Lomed Nederland B.V. geleverde producten en/of diensten.
 

Artikel 25 – Klachten

1. De Klant moet een door Lomed Nederland B.V. geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Lomed Nederland B.V. daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de
tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 1 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Lomed Nederland B.V. hiervan op de hoogte stellen.
4.De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Lomed Nederland B.V. hierop gepast kan reageren.
5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Lomed Nederland B.V
6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Lomed Nederland B.V. andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
 

Artikel 26 – Ingebrekestelling

1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Lomed Nederland B.V.
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Lomed Nederland B.V. ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
 

Artikel 27 – Aansprakelijkheid Klant

1. Wanneer Lomed Nederland B.V. een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

 

Artikel 28 – Aansprakelijkheid Lomed Nederland B.V.

1. Lomed Nederland B.V. is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Wanneer Lomed Nederland B.V. aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. Lomed Nederland B.V. is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade
aan derden.
4. Wanneer Lomed Nederland B.V. aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
 

Artikel 29 – Vervaltermijn

Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Lomed Nederland B.V. vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

 

Artikel 30 – Ontbinding

1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Lomed Nederland B.V. toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Lomed Nederland B.V. nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Lomed Nederland B.V. in verzuim is.
3. Lomed Nederland B.V. mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Lomed Nederland B.V. kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

 

Artikel 31 – Overmacht

1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Lomed Nederland B.V. door de Klant niet aan Lomed Nederland B.V. kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Onder de overmacht situatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computer-virussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen
3. Wanneer zich een overmacht situatie voordoet waardoor Lomed Nederland B.V. 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Lomed Nederland B.V. kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Lomed Nederland B.V. de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. Lomed Nederland B.V. hoeft in een overmacht situatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Lomed Nederland B.V. hiervan voordeel heeft.

 

Artikel 32 – Wijziging overeenkomst

1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Lomed Nederland B.V. de overeenkomst aanpassen.

 

Artikel 33 – Wijziging algemene voorwaarden

1. Lomed Nederland B.V. mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Lomed Nederland B.V. altijd doorvoeren.
2. Ingrijpende wijzigingen zal Lomed Nederland B.V. zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
3. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

 

Artikel 34 – Overgang van rechten

1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Lomed Nederland B.V. aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Lomed Nederland B.V.
2.Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

 

Artikel 35 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Lomed Nederland B.V. bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
 
 

Artikel 36 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Lomed Nederland B.V. is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Lomed Nederland B.V. is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Lomed Nederland B.V. , tenzij de wet iets anders bepaalt.
 
 

Contactgegevens
Lomed Nederland B.V.
Speldenmakerstraat 7
5232 BH ‘s-Hertogenbosch
Tel: +31 (0)88 – 0900 300
E-mail: info@lomed.com
Website: www.lomed.com
KvK nummer: 16059084