Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden Lomed Nederland BV
Op al onze verkoopovereenkomsten en overeenkomsten voor het leveren van diensten zijn de navolgende voorwaarden van toepassing.
Artikel 1 – Definities
1. Lomed nederland bv: Lomed Nederland B.V., gevestigd te ‘s-Hertogenbosch, KvK-nummer 16059084.
2. Klant: degene met wie Lomed nederland bv een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Lomed nederland bv en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
5. B2B of zorginstellingen
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Lomed Nederland B.V.
2. Lomed Nederland B.V. en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Lomed Nederland B.V. en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes
2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Lomed Nederland B.V. en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4 – Aanvaarding
ontlenen.
2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Lomed Nederland B.V. slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 – Prijzen
2. Lomed Nederland B.V. mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Lomed Nederland B.V. niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
4. De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
Artikel 6 – Monsters en modellen
leveren producten met het monster of model overeenstemmen.
Artikel 7 – Betalingen en betalingstermijn
2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 1 maand na levering hebben voldaan.
3.De betalingstermijnen die Lomed Nederland B.V. hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Lomed Nederland B.V. aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke
hoeft te stellen.
4. Lomed Nederland B.V. mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
5. Consumenten dienen bij afname van producten vooraf te betalen.
Artikel 8 – Gevolgen te late betaling
2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Lomed Nederland B.V.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Lomed Nederland B.V. zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Lomed Nederland B.V. op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Lomed Nederland B.V. , dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 9 – Recht van reclame
2. Lomed Nederland B.V. maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Lomed Nederland B.V. , tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
– het product is gebruikt
– het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast ,of speciaal voor de klant is besteld.
– het een product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding en diverse braces.
– de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
– op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
– zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
Artikel 10 – Vergoeding van bezorgkosten
na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen uitgezonderd verzendkosten.
Artikel 11 – Vergoeding retourkosten
Artikel 12 – Opschortingsrecht
Artikel 13 – Retentierecht
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Lomed Nederland B.V.
3. Lomed Nederland B.V. is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 14 – Verrekening
Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud
vanwege het tekortschieten in de nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1 kan Lomed Nederland B.V gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
4. Wanneer Lomed Nederland B.V. gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Lomed Nederland B.V. van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 16 – Levering
2. Levering vindt plaats bij Lomed Nederland B.V. , tenzij anders wordt afgesproken.
3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Lomed Nederland bv zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Lomed Nederland B.V kan tegenwerpen.
Artikel 17 – Levertijd
2. De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan Lomed Nederland B.V. door Lomed Nederland B.V. schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.
3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Lomed Nederland B.V. later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Lomed Nederland B.V. niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Lomed Nederland B.V. iets anders hebben afgesproken.
Artikel 18 – Feitelijke levering
Artikel 19 – Transportkosten
Artikel 20 – Verpakking en verzending
kan hij Lomed Nederland B.V. niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Lomed Nederland B.V. Doet de Klant dit niet,dan kan hij Lomed Nederland B.V. niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 21 – Bewaring
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor
rekening van de Klant.
Artikel 22 – Garantie
1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
2. De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage
– voor schade ontstaan door ongevallen
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen
partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 23 – Ruilen
– ruilen vindt plaats binnen 14 dagen na aankoop waarbij de Klant de originele factuur kan laten zien
– het product wordt teruggebracht in de originele onbeschadigde verpakking
– het product is nog niet gebruikt
Artikel 24 – Vrijwaring
Artikel 25 – Klachten
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Lomed Nederland B.V. daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de
tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 1 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Lomed Nederland B.V. hiervan op de hoogte stellen.
4.De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Lomed Nederland B.V. hierop gepast kan reageren.
5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Lomed Nederland B.V
6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Lomed Nederland B.V. andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 26 – Ingebrekestelling
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Lomed Nederland B.V. ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 27 – Aansprakelijkheid Klant
Artikel 28 – Aansprakelijkheid Lomed Nederland B.V.
2. Wanneer Lomed Nederland B.V. aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. Lomed Nederland B.V. is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade
aan derden.
4. Wanneer Lomed Nederland B.V. aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 29 – Vervaltermijn
Artikel 30 – Ontbinding
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Lomed Nederland B.V. nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Lomed Nederland B.V. in verzuim is.
3. Lomed Nederland B.V. mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Lomed Nederland B.V. kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 31 – Overmacht
2. Onder de overmacht situatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computer-virussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen
3. Wanneer zich een overmacht situatie voordoet waardoor Lomed Nederland B.V. 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Lomed Nederland B.V. kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Lomed Nederland B.V. de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. Lomed Nederland B.V. hoeft in een overmacht situatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Lomed Nederland B.V. hiervan voordeel heeft.
Artikel 32 – Wijziging overeenkomst
Artikel 33 – Wijziging algemene voorwaarden
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Lomed Nederland B.V. altijd doorvoeren.
2. Ingrijpende wijzigingen zal Lomed Nederland B.V. zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
3. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 34 – Overgang van rechten
2.Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 35 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Lomed Nederland B.V. bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 36 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Lomed Nederland B.V. is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Lomed Nederland B.V. , tenzij de wet iets anders bepaalt.
Contactgegevens
Lomed Nederland B.V.
Speldenmakerstraat 7
5232 BH ‘s-Hertogenbosch
Tel: +31 (0)88 – 0900 300
E-mail: info@lomed.com
Website: www.lomed.com
KvK nummer: 16059084